Per als productors, pagesos, ramaders o artesans, les experiències gastroturístiques són una activitat complementaria que no es pot fer de qualsevol manera. Amb la mateixa cura que cellers, pagesos o artesans elaboren els seus productes, així hem de fer-ho a l’hora d’oferir una experiència turística a les nostres instal·lacions. Cal entendre, doncs, que la creació d’una d’aquestes experiències requereix la mateixa cura i dedicació amb la que fem els nostres productes. Tinguem present que els nostres clients associaran la imatge que els transmetrem durant la visita a la nostra marca, sigui per bé o per mal.
El primer pas és avaluar i adaptar les nostres instal·lacions per poder fer-hi aquesta mena d’activitats. Ens cal tenir molt presents els riscos i perills presents en qualsevol empresa productiva. Cal pensar en la mena d’activitats que volem oferir, en allò que volem ensenyar i en els valors que volem transmetre. Quina història els explicarem? Quin patrimoni associat a la nostra activitat els pot ser interessant? Hi ha alguna anècdota o llegenda destacada?
És important veure que fan els altres al nostre voltant, o altres empreses del nostre ram. Potser fer el mateix i de la mateixa manera no és la millor opció, però sempre en podem agafar idees, adaptar-les i personalitzar-les. També és interessant crear sinergies entre diferents empreses de la zona tot oferint activitats complementàries. Si volem fidelitzar els clients, també ens caldrà pensar en activitats puntuals, que no es repeteixen en el temps. Difícilment trobarem algú que vulgui fer més d’un cop la mateixa activitat al mateix lloc.
Decidit el que volem ensenyar, el que volem transmetre i com posarem en valor allò que produïm, cal preparar els espais i definir un guió per l’activitat. Ens cal saber quina ruta farem, on ens aturarem, que explicarem a cada lloc, com transmetrem la nostra història, les anècdotes de la família i els nostres valors. Cal ser bon comunicador per controlar el discurs i el temps.
Finalment, hem de considerar que l’activitat, a banda de servir-nos com a eina de promoció i comunicació, ha de ser una nova font d’ingressos per si mateixa. No podem esperar compensar-ne la despesa amb una venda de producte als visitants que no sempre s’acaba produint. Per tant, caldrà marcar un preu per aquestes activitats.
Una bona opció és cedir la gestió d’aquestes activitats a professionals externs especialistes en aquesta mena de serveis o bé contractar serveis professionals, com a4passes, per tal que ens ajudin a posar en marxa la nova activitat. Actualment és molt freqüent que, com a mínim al sector enoturístic, les empreses tinguin una persona dedicada a aquestes tasques. Cal, doncs, el personal adequat per poder tirar endavant aquestes activitats.